Przejdź do treści

Krótki opis inwestycji

Celem zadania jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku drogi krajowej nr 78, która w stanie istniejącym prowadzona jest przez centrum miejscowości Pradła oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinku drogi krajowej nr 78, w miejscu istniejących skrzyżowań drogi krajowej nr 78 z drogą wojewódzką nr 794 w miejscowości Pradła.

Zakładany efekt zadania w postaci: tj: wykonanej obwodnicy miejscowości Pradła oraz wykonanego skrzyżowania typu rondo średnie, spowoduje odciążenie centrum miejscowości od uciążliwego ruchu drogowego. Tranzyt oraz ruch lokalny zostanie skierowany na drogę, która będzie posiadać odpowiedni przekrój (dostosowanie konstrukcji drogi do nośności 115 kN/oś). Obwodnica poprawi przepustowość odcinka i zmniejszy czas przejazdu. Ponadto inwestycja wpłynie korzystnie na elementy środowiskowe tj. jakość powietrza oraz hałas.

W skład pakietu robót wchodzą:

• nasadzenia zieleni,

• prace z branży drogowej,

• prace z branży mostowej,

• budowa kanalizacji deszczowej,

• przebudowa sieci wodociągowej,

• budowa oświetlenia drogowego,

• przebudowa i zabezpieczenie sieci elektroenergetycznej,

• budowa kanału technologicznego,

• przebudowa sieci telekomunikacyjnej,

• urządzenia bezpieczeństwa ruchu,

• wycinka istniejącej zieleni.

Kalendarium

– Zrealizowane – Aktualne – Przyszłe
1. Podpisanie umowy
Data: 09.01.2025
2. Przekazanie terenu budowy
Data: 28.01.2025
3. Kamień Milowy nr 1 – Wykonanie skrzyżowania typu rondo w miejscu budowanej obwodnicy z istniejącą drogą nr 78
Data: 17.11.2025
4. Kamień Milowy nr 2 – Minimalna ilość wykonania – roboty i materiały o wartości niemniejszej niż 35% kwoty kontraktowej
Data: 17.08.2026
5. Okres realizacji kontraktu
Data: 16.03.2027

Inwestycja obejmuje w szczególności:

Budowę trasy głównej obwodnicy o następujących parametrach:

  • Kategoria ruchu – KR5
  • Klasa drogi – GP
  • Prędkość projektowa – Vp=80 km/h
  • Prędkość miarodajna – Vm=100 km/h
  • Obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś
  • Przekrój jednojezdniowy – 1×2 pasy ruchu
  • Spadek poprzeczny – 2% (na odcinku prostym)
  • Szerokość jezdni – 7,00 m (2 x 3,50 m)
  • Szerokość pobocza – min. 1,50 m
  • Szerokość opaski zewnętrznej – 0,50 m
  • Skrajnia pionowa – 4,70 m
  • Długość trasy – 2300 m

Przewiduje się także zaprojektowanie zatoki do kontroli pojazdów w ok. km 140+000, obustronnie. Zatoka ma umożliwić służbom porządkowym kontrolę kierowców przez co wpływa na podniesienie poziomu bezpieczeństwa projektowanej obwodnicy.

Projektuje się następujące parametry zatoki:

  • szerokość zatoki – 6m,
  • długość – 40 m
  • boczny pas dzielący – 1,5 m
  • maksymalne pochylenie poprzeczne w zatoce – 2,5%
  • skos wyjazdowy z drogi – 1 : 3,
  • skos wjazdowy na drogę – 1 : 1